0313 - 475687

Voeding en leefstijl

Voeding & leefstijladviezen

Wel:

  • Eet gevarieerd, voldoende vezels en de juiste hoeveelheden, zorg ook dat je voldoende drinkt. Eet niet voor twee!
  • Eet verse groenten, 2 porties fruit per dag en voldoende melkproducten 
  • Eet 1 a 2 keer per week verse vis
  • Slik tot 10 weken 400 Mg foliumzuur en eventueel de gehele zwangerschap 10 mcg vitamine D.
  • Zorg voor voldoende beweging, je kunt gewoon blijven sporten, eventueel 
  • Aangepast aan de zwangerschap

Niet:

  • Stop met roken, drink geen alcohol en doe niet aan de lijn
  • Bewaar voedsel niet te lang in de koelkast en was verse groenten en fruit goed voordat je het gaat eten
  • Verschoon geen kattenbak en trek handschoenen aan als je in de tuin werkt
  • Drink niet meer dan 4 koppen koffie per dag en geen ‘red bull’. Let op in thee en cola zit ook coffeïne! (drink je geen koffie dan mag je hier maximaal 8 glazen van drinken per dag )
  • Eet geen rauw vlees en rauwe eieren. Beide goed koken of bakken. Eet liever ook geen leverproducten
  • Eet geen kazen gemaakt van rauwe melk (au lait cru) of melk direct van de koe.
  • Vis is gezond, ook voor zwangeren maar eet geen vacuümverpakte vis. 

 


Bijlagen