Informatieavonden

Wij organiseren met enige regelmaat informatieavonden. Bekijk hieronder de lijst met informatieavonden.

Bekijk alle informatieavonden

de Kraamtijd

Wanneer je bevallen bent, krijg je de eerste week hulp van de kraamverzorgster. Wij zullen gedurende het kraambed ook een aantal keren langskomen om te kijken hoe het met jullie gaat. In de folder 'Net Bevallen' staat kort wat je kunt verwachten van de kraamweek.
Tijdens de kraamweek zullen wij samen met de kraamverzorgster controles bij jou en je baby doen. Er zijn een aantal dingen waar je zelf ook op kan letten. Hieronder de signalen/klachten waarbij je ons altijd moet bellen in de eerste twee weken na je bevalling:

Bij de kraamvrouw:
- Bij plotseling veel bloedverlies of verlies van grote stolsels
- Bij één van de volgende klachten: hoofdpijn, sterretjes zien, braken, gevoel van een strakke band om hoofd of bovenbuik, pijn in bovenbuik of tussen schouderbladen
- Bij koorts van 38 graden of hoger, soms met erge buikpijn of hevig stinkend bloedverlies
- Bij een dik, rood en pijnlijk been

Bij de baby:
- Als de huid of oogwit van je baby geel is binnen 24 uur na geboorte (na 24 uur is dit normaal, de kraazorg en wij beoordelen dit elke dag)
- Als je baby een temperatuur onder de 36 of boven de 38 graden heeft, een snelle of kreunende ademhaling of grauwe huidskleur
- Als de lippen, tong of binnenkant van het mondje van je baby een blauw/paarse kleur heeft. Of als hij bezweet, benauwd of kortademig is bij huilen of drinken
- Als je baby met een krachtige boog spugt of elke voeding veel melk terug geeft

Deze signalen kun je ook terugvinden op de signalenkaart, bijgevoegd bij 'folders en sites'.

De kraamzorg moet je al in de zwangerschap geregeld hebben. Hieronder staan de kraamzorgorganisaties hier in de regio, kijk wat bij jou past!