Informatieavonden

Wij organiseren met enige regelmaat informatieavonden. Bekijk hieronder de lijst met informatieavonden.

Bekijk alle informatieavonden

Hoe ga je om met pijn

Het krijgen van een kind doet pijn.
Iedere vrouw reageert hier weer anders op. Vaak is pijnbestrijding niet nodig en kan op andere manieren de pijn worden verzacht, denk bijvoorbeeld aan massage, het veranderen van houding en het gebruik van warm water tijdens de bevalling.
Het is belangrijk dat je je goed ontspant op de momenten dat de pijn er even niet is.

Een goede voorbereiding is het halve werk!
We merken dat de vrouwen die zich hebben voorbereid op de bevalling door een zwangerschapscursus te volgen en/of naar de voorlichtingsavond te komen beter om kunnen gaan met de pijn, rustiger zijn en later beter terugkijken op de bevalling.

Wanneer er sprake is van bijvoorbeeld ondragelijke pijn, paniek, angst of uitputting kan pijnbestrijding helpen om de bevalling voorspoediger te laten verlopen. Helaas is dit thuis niet mogelijk en zul je altijd naar het ziekenhuis moeten. In deze regio zijn de volgende mogelijkheden van pijnbestrijding:

• Pethidine: dit is een medicijn dat gegeven wordt via een injectie in de bil of het bovenbeen. Pethidine werkt 2 tot 4 uur. Het middel neemt de ergste pijn weg, sommige vrouwen worden er slaperig van.
  • Remyfentanyl: dit is een medicijn dat per infuus wordt toegediend. Naast een vaste basishoeveelheid kun je zelf door middel van een drukknop bepalen hoeveel medicatie je extra toegediend krijgt. Je hebt dus gedeeltelijk controle over de pijnstilling.
  • Epiduraal: dit wordt ook wel een ruggenprik genoemd. Een ruggenprik verdooft de onderste helft van het lichaam, in 95% van de gevallen wordt geen pijn meer ervaren. Het effect is meestal na 15 minuten merkbaar en de ruggenprik kan de gedurende de hele ontsluitingsperiode blijven zitten. Een epiduraal wordt gezet door de anesthesist in het ziekenhuis.

Zodra je 1 van bovenstaande soorten pijnstilling nodig hebt zal de baby extra bewaakt moeten worden en zal de bevalling plaatsvinden onder eindverantwoordelijkheid van de gynaecoloog.

Een uitzondering hierop zijn de sterielwaterinjecties. Als je pijn hebt in je onderrug, kunnen injecties met steriel water helpen. De verloskundige geeft je dan vier prikken met een klein beetje steriel water in je rug, net boven je bilspleet. Daardoor heb je minder pijn in je onderrug. Waterinjecties werken één tot twee uur, hebben geen bijwerkingen en kunnen zo vaak worden herhaald als je wilt.

Meer informatie over omgaan met pijn tijdens de baring en de diverse soorten pijnstilling is te lezen in deze folder van de KNOV (tevens beschikbaar in het Engels, Arabisch, Pools, Frans, Turks en Mandarijn.)

Of bekijk onderstaande filmpjes!